*Tekst i fotografije na blogu deo su publikovanog teksta o Iranu, zaštićeni Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik RS, br. 104/2009 i 99/2011.
*The text and photographs on the blog are parts of
the published article on Iran,
protected by copyright and related rights: Official Gazette of the Republic of
Serbia, Nos. 104/2009 and 99/2011.
Svi postovi o IRANU:
http://umetnostputovanja.blogspot.com/2014/10/iranska-kuhinja.html
ŠIRAZ - grad
vina i pesnika
Okolina Širaza, polja mlade pšenice u proleće na oko 1500 metara nadmorske visine Iranskog platoa / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Vinogradi sorte širaz u okolini Širaza, na oko 1500 metara nadmorske visine Iranskog platoa / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
U centralnom delu Irana, na nadmorskoj visini od oko 1500 metara Iranskog platoa nalazi se čuveni zlatni „trougao“ gradova (Širaz - Jazd
- Isfahan) koji su zbog svog izuzetnog kulturno-istorijskog značaja na
obaveznoj listi posete svih turista. Na našem proputovanju kolima po Iranu, od
Persijskog zaliva ka prvom od njih - Širazu (Shiraz) prošli smo nadomak valovitih brda po kojima je ovaj kraj poznat još iz perioda antike.
Na južnom prilazu gradu, brežuljci prepuni zasada vinove loze podsećaju na istorijsku činjenicu da je sorta vina širaz nastala na ovim područjima konzumirana još u vreme ahemenidskih careva. Nedavno je DNK analizom utvrđeno da francuska sorta Syrah, koja se godinama povezuje sa drevnom sortom Shiraz sa njom nema veze, već da je u pitanju sorta koja potiče iz okoline Sirakuze, sa Sicilije. Za razliku od sorte Syrah, originalnu sortu Shiraz na engleskom nazivaju i "Soul Wine" ("vinom za dušu").
Na južnom prilazu gradu, brežuljci prepuni zasada vinove loze podsećaju na istorijsku činjenicu da je sorta vina širaz nastala na ovim područjima konzumirana još u vreme ahemenidskih careva. Nedavno je DNK analizom utvrđeno da francuska sorta Syrah, koja se godinama povezuje sa drevnom sortom Shiraz sa njom nema veze, već da je u pitanju sorta koja potiče iz okoline Sirakuze, sa Sicilije. Za razliku od sorte Syrah, originalnu sortu Shiraz na engleskom nazivaju i "Soul Wine" ("vinom za dušu").
Kult vina - i nesrećnih ljubavi, najbolje je opisan u pesmama jednog od
najčuvenijih persijskih pesnika – Hafiza (velikog uzora čuvenom Geteu),
rođenog u Širazu u XIII veku. Osim njega, iz Širaza potiču i drugi čuveni
pesnici (Saadi, na pr), te sam grad i danas nosi epitet „grad pesnika“. Mauzoleji
Hafiza i Saadija okruženi mirisnim baštama limuna i ruža, mesto su
svakodnevne posete mnogih Iranaca koji ovde dolaze da čitaju stihove, ili da
se osame (parovi koji ašikuju u parku su česta pojava, s obzirom da bilo kakvo intimiziranje
na javnom mestu u Iranu nije prihvatljivo).
Kažu da svaka iranska porodica u svom domu poseduje dve knjige: Kuran i „Divan“
– zbirku Hafizovih pesama. Na dan persijske Nove godine (Nowruz - 21. mart),
kada se porodica okupi na ručku, nasumično se otvaraju stranice „Divana“ i čita
stih koji je prvi ugledan. Taj stih, navodno će odrediti sudbinu čitaoca za
narednu godinu.
Osim za Novu godinu, mladi Iranci a naročito Iranke stranice Hafizovog
„Divana“ nasumično otvaraju i radi rešavanja ljubavnih problema (nalik „gledanju u
šolju“). Uz iranski crni čaj i širine u čajdžinici bazara, jedna mlada
poznanica iz Širaza ispričala mi je svoj „slučaj“. Svojevremeno, zbog
ljubavnih problema koji su je pritiskalii, sa prijateljicom je nasumično otvorila
„Divan“ i nezadovoljna odgovorom ponovila čin još tri puta u roku od mesec
dana. Kada je poslednji, četvrti put otvorila stranice „Divana“, naišla je na
stihove koji su, kaže otprilike glasili: „Ti si izgleda mnogo besposlena, ne prihvataš odgovor i stalno
otvaraš ispočetka“. Hafiz joj je, kaže, na kraju lepo odgovorio!
Hafizov mauzolej, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Hafizov mauzolej, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Iako su nakon Islamske revolucije 1979. godine, vino i alkohol uopšte u Iranu zabranjeni, mnogi će vam ispričati da ako
znate gde da tražite – bićete u prilici da probate originalnu sortu širaza. Mnogi strani turisti prepričavali su priče o rumenim mladim
stanovnicima Širaza koji se četvrtkom uveče (četvrtak i petak su u Iranu dani
njihovog, muslimanskog vikenda), veseli vraćaju ili iz noćne šetnje, ili sa privatne žurke, proslave
rođendana na kojima se vino navodno često konzumira. S tim u vezi, preporuka je da ukoliko u Iranu upoznate veselo lokalno društvo, nemojte odbiti eventualni poziv na iransku žurku - bićete veoma iznenađeni. Zvanično, vino je u Iranu dozvoljeno samo verskim zajednicama kojima je neophodno prilikom obavljanja njihovih verskih obreda (hrišćani i zoroastrijci), što praktično znači da negde mora i da se
pravi.
Osim kao grad pesnika (i vina), Širaz je poznat i po tome što je u
drugoj polovini XVIII veka, za vreme
dinastije Zand (poreklom iz manjinskog naroda Luri) jedno vreme bio prestonica
Persije. Njen osnivač - Karim kan, izgradio je tvrđavu usred grada (Arg-e Karim khan), a potonji guverneri
grada i velelepne palate sa baštama koje i danas možete posetiti - Narandžestan i Kan-e Zinat ol-Molk (Naranjestan i Khan-e Zinat ol-Molk).
Tvrđava Arg-e Karim kan, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Školska deca u bašti palate Narandžestan, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Sistem i koncept persijske bašte, u kojoj tekuća voda deli
površinu na četiri dela, nastao je u Persiji, u starom veku. Kada su u
prolazeći Persijom, u sred pustinje, antički Grci ugledali bujnu vegetaciju sa
drvećem, cvećem i tekućom vodom, navodno su upitali Persijance kako nazivaju to čudo
koje su stvorili. Odgovor je bio - „pairidaeza“ („ograđena bašta“). Ovim
putem, persijska reč je sa donekle pogrešnim značenjem (ali u pravom smislu)
ušla u mnoge evropske jezike - „paradise“, opisujući persijske bašte kao
Raj koji su Grci videli.
Novija istraživanja nagoveštavaju da i nisu bili toliko daleko od istine. Naime, utvrđeno je da je biblijski Raj na Zemlji nekada davno "postojao" u delti četiri biblijske reke: Tigra, Eufrata, Karuna i Pišona (koji je tekao Arabijskim poluostrvom i presušio), na ušću u Persijski zaliv, kod Kuvajta, nedaleko od iranske granice sa Irakom.
Novija istraživanja nagoveštavaju da i nisu bili toliko daleko od istine. Naime, utvrđeno je da je biblijski Raj na Zemlji nekada davno "postojao" u delti četiri biblijske reke: Tigra, Eufrata, Karuna i Pišona (koji je tekao Arabijskim poluostrvom i presušio), na ušću u Persijski zaliv, kod Kuvajta, nedaleko od iranske granice sa Irakom.
Širaz, Bašta Eram, jedna od 9 persijskih bašti u Iranu pod zaštitom UNESCO-a / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Bašta palate Narandžestan, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Palata Kan-e Zinat ol-Molk, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Palata Kan-e Zinat ol-Molk, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
U Iranu, UNESCO je stavio pod zaštitu 9 persijskih bašti, i označio ih
kao primer izvornog koncepta istih. Jedna od njih, sa palatnim kompleksom - Bašta Eram (Bagh-e
Eram), nalazi se na zapadu Širaza. Ostale su u: Isfahanu, Kermanu, Jazdu,
Pasargadu (nekadašnja bašta Kira Velikog iz VI veka pre naše ere koja više ne
postoji), Kašanu, itd. Izvan Irana, u koncept persijske bašte spadaju Vrtovi
Heneralife mavarske palate Alhambre u Španiji (u Granadi / Andaluziji), kao i
vrtovi mauzoleja Tadž Mahal, u Agri (Indiji).
Osim bašti, u Širazu treba obići čuveni širaski, pokriveni Bazar-e Vakil,
jedan od četiri najbolja u Iranu, čiji se glavni ulaz smestio kraj džamije Masđed-e Vakil (Masjed-e
Vakil), a u neposrednoj okolini jednog od tri najlepša stara hamama u Iranu
Hamam-e Vakil
(Hammam-e Vakil). Danas se na mestu hamama nalazi svojevrsni mali muzej
voštanih figura ljudi u javnom kupatilu, koji su odeveni shodno njihovim
zanimanjima, i prikazan „život“ u hamamu u XVII i XVIII veku. Osim masaže i
kupanja, muškarci iz Širaza u hamamu su nekada obavljali operacije vađenja
zuba, koristili usluge brice, itd.
Masjed-e Vakil (Vakil džamija), Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Hamam-e Vakil, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Nedaleko od bazara nalazi se
najfotografisanija džamija Irana - Masđed-e
Nasir-e Molk (Masjed-e Nasir-e Molk), koju je ne tako davno, u XIX veku izgradio isti guverner koji je živeo u Palati Narandžestan. U rano jutro, kada zraci sunca probijaju
kroz raznobojne geometrijske vitraže na prozorima (tipični detalj persijskih
vila i džamija), boja sa vitraža ogleda se u šarenim persijskim tepisima na
podu i stvara fantastične, blistave šare. Naravno, ako imate sreće da tokom posete Širazu imate sunčano vreme.
U centru Širaza nalazi se svojevrsno svetilište, mauzolej sina jednog od 12 šiitskih imama - Aramga-e Šah-e Čerag (Aramgah-e Shah-e Cheragh). Ovakva svetilišta na persijskom nazivaju „imamzade“ (imamzadeh) i smatraju ih najsvetijim mestima u zemlji. Izuzevši Palestinu, Iran je jedina muslimanska zemlja na svetu u kojoj je zvanična religija verzija šiitskog islama. Ostale islamske zemlje sveta prihvataju većinski sunitski islam (osnova razlika je otprilike nalik pravoslavlju i katoličanstvu).
U centru Širaza nalazi se svojevrsno svetilište, mauzolej sina jednog od 12 šiitskih imama - Aramga-e Šah-e Čerag (Aramgah-e Shah-e Cheragh). Ovakva svetilišta na persijskom nazivaju „imamzade“ (imamzadeh) i smatraju ih najsvetijim mestima u zemlji. Izuzevši Palestinu, Iran je jedina muslimanska zemlja na svetu u kojoj je zvanična religija verzija šiitskog islama. Ostale islamske zemlje sveta prihvataju većinski sunitski islam (osnova razlika je otprilike nalik pravoslavlju i katoličanstvu).
Prema religiji iranskih šiita, tokom istorije je postojalo 12 imama (nalik 12
apostola u hrišćanstvu) kojih nema u sunitskoj verziji islama. Suniti na
ovaj šiitski "izum" gledaju kao bezmalo idolopoklonstvo. Imami su
mahom umrli kao mučenici za veru, osim poslednjeg imama Mahdija koji je po
predanju pre par vekova ušao u pećinu i više nije viđen. Šiiti veruju da je još
uvek živ, da i dan-danas luta po pećini, te da će se (slično Isusu Hristu)
pojaviti na Sudnji dan.
Najpoznatije šiitsko svetilište na svetu nalazi se u iračkom gradu
Karbali, na mestu gde su u VII veku Hasan i Husein mučki ubijeni u bici koju su
protiv njih vodili suniti. Husein je proglašen imamom, a verski praznik koji i
danas obeležava bitku naziva se Ašura. Veliki broj vernika iz Irana posećuje
Karbalu, a putokaze ka ovom gradu viđaćete na magistralama i autoputevima
čitavog zapadnog i jugozapadnog Irana odakle udaljenost do iračkog svetilišta
iznosi oko 400 km.
Džamija Masđed-e Nasir-e Molk, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Vitraž u Džamiji Masđed-e Nasir-e Molk, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Unutar svetilišta Aramga-e Šah-e Čerag nije dozvoljeno fotografisanje, a
žene su u obavezi da na ulazu pozajme čador (u ovom slučaju - veliki šareni
komad tkanine) kako bi se kompletno pokrile prilikom obilaska svetog mesta (sve, osim lica).
Imali smo priliku da nam na odličnom engleskom, o svetilištu, ali i svom shvatanju islama ponešto objasni Zara (Zahra), mlada studentkinja komunikacionih tehnologija koja prema sopstvenom priznanju jednom nedeljno volontira unutar svetilišta pomažući posetiocima. I u svetilištu, i van njega, potpuno pokrivena čadorom (osim lica), objasnila je čemu služi pokrivanje kod žena u islamu - da Bog želi svu pažnju usmerenu na sebe, te iz ovog razloga žene kao lepši pol treba da se pokriju kako na sebe ne bi privukle nepotrebnu pažnju. Interesantna teorija, s obzirom da je taj isti Bog po istoj teoriji i stvorio žene.
Imali smo priliku da nam na odličnom engleskom, o svetilištu, ali i svom shvatanju islama ponešto objasni Zara (Zahra), mlada studentkinja komunikacionih tehnologija koja prema sopstvenom priznanju jednom nedeljno volontira unutar svetilišta pomažući posetiocima. I u svetilištu, i van njega, potpuno pokrivena čadorom (osim lica), objasnila je čemu služi pokrivanje kod žena u islamu - da Bog želi svu pažnju usmerenu na sebe, te iz ovog razloga žene kao lepši pol treba da se pokriju kako na sebe ne bi privukle nepotrebnu pažnju. Interesantna teorija, s obzirom da je taj isti Bog po istoj teoriji i stvorio žene.
Bazar-e Vakil, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Persijski tepisi, Bazar-e Vakil, Širaz / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Na uzvišici iznad
severnog prilaza Širazu, put prolazi kraj istorijske Kapije Kurana (Qur'an Gate, ili Darvazeh Qor'an),
kraj koje se nalazi parkić sa vodopadom i mesto za piknik. Sa ovog mesta
pružaju se neki od najlepših panoramskih pogleda na grad.
Ako ovim putem prođete kraj Kapije Kurana i izađete iz Širaza, nakon 60 km vožnje autoputem dospećete do odvajanja za najčuvenije arheološko nalazište Irana i jedno od najpoznatijih na čitavom svetu - Persepolisa, dela UNESCO-ve svetske kulturne baštine.
Ako ovim putem prođete kraj Kapije Kurana i izađete iz Širaza, nakon 60 km vožnje autoputem dospećete do odvajanja za najčuvenije arheološko nalazište Irana i jedno od najpoznatijih na čitavom svetu - Persepolisa, dela UNESCO-ve svetske kulturne baštine.
(Nakše Rostam i Nakše Radžab)
Iranci ga još nazivaju i „Džamšidov tron“ (Takht-e Jamshid),
prema imenu prvog, mitskog cara Persije. U suštini, reč je o jednoj od tri
čuvene prestonice antičke Persije - onoj najglamuroznijoj, u kojoj su carevi
Darije i Kserks na primer, pravili zabave za veliki broj zvanica koje su
trajale i po 2 do 3 meseca. Ove
zabave, sa do detalja opisanim menijem jela i pića, načinom proslave, ali i toga
kako je sama palata u Persepolisu građena - koji (osvojeni) narodi su
učestvovali u tome, ko su bile zanatlije i odakle je stizao materijal (kedrovina iz Libana,
mermer iz Male Azije...), kako su izgledale prostorije, nameštaj, čak zavese u
njima, opisane su skoro do detalja u najvažnijoj istorijskoj knjizi antičkog sveta - Starom
zavetu, delu Biblije.
Osam godina pre nego što će biti svrgnut sa vlasti i zauvek otići u
izgnanstvo, u ogromnim šatorima obloženih mermerom uz beskrajni švedski sto i
iranski šah Reza Pahlavi je 1971. godine proslavljajući jubilej - 2500 godina Persijskog carstva,
u Persepolisu napravio jednu takvu zabavu, kojoj su prisustvovali svi svetski
državnici i članovi kraljevskih familija, pa i jugoslovenski maršal Josip Broz Tito u pratnji supruge
Jovanke, o čemu postoje brojne fotografije. Neki Iranci tvrde da je šah Reza Pahlavi u svrhu ove 7-dnevne proslave za visoke zvanice potrošio novca koliko je tada bilo potrebno za trogodišnja socijalna davanja, te je i ovom prilikom nezadovoljstvo običnog sveta sve više raslo.
Kapija Svih Nacija (V vek pre naše ere), Persepolis (UNESCO) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Panorama Persepolisa / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Reljefni deo kraj Velikog stepeništa, Persepolis / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Gradnja Persepolisa započeta je u VI veku pre naše ere, na obronku brda,
na prethodno ozidanoj veštačkoj terasi visine čak 20 metara, površine 125.000
m2, i trajala je godinama.
Danas se od nekadašnje velelepne palate u kojoj su održavane raskošne
zabave, naziru tek ostaci nekadašnjeg sjaja, ali arheološko nalazište ipak posećuje
popriličan broj kako domaćih, tako i stranih turista. Osim „Kapije Svih
Nacija“ („Gate of All Nations“), i ostataka nekoliko drugih palata, glavnu
atrakciju Persepolisa predstavlja „Veliko stepenište“ („Great Stairway“)
sa reljefima podanika Persijskog carstva iz svih krajeva Azije, koji u redu, na
stepeništu, čekaju da caru prinesu darove. Interesantno je da su podanici
predstavljeni obučeni u svoje nacionalne kostime, što se pokazalo kao veoma
koristan izvor informacija istoričarima, umetnicima i arheolozima o tome kako
je skoro do detalja izgledala odeća različitih naroda, u ono vreme.
U okviru nalazišta, smešten unutar nekadašnjeg Harema cara
Kserksa nalazi se i manji muzej, sa nevelikim brojem artefakata (većina
predmeta smeštena je u Nacionalni arheološki muzej, u Teheranu).
Godine 330. godine pre naše ere, Persepolis je nakon osvajanja
uništio i zapalio Aleksandar Veliki. Navodno je slaveći, opijen pobedom i
rujnim (širaskim) vinom, na nagovor jedne od kurtizana iz pratnje odlučio da
Persepolis mora goreti u plamenu i tokom čitave noći zajedno sa svojom vojskom,
posmatrao kako se pretvara u pepeo. Osveta za dva napada Persijanaca na Eladu
(Grčko-persijski ratovi) ili ne, tek osvajanjem makedonskog princa Persija je
pala u ruke antičkih Grka, a njen poslednji car Darije III, nešto kasnije
ubijen. Interesantno je da na persijskom jeziku (farsi), reč "derya" znači "more" te
se ime cara Darija može prevesti kao "Marjan".
Persepolis / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Kserksov harem, Persepolis / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Iako se dve monumentalne grobnice persijskih careva Artakserksa I i
Artakserksa III nalaze uklesane u steni iznad samog Persepolisa, preostala
četiri najvažnija cara dinastije Ahemenida (osim Kira Velikog), sahranjena su
na par kilometara odatle, na lokalitetu Nakše
Rostam (Naqsh-e Rostam). Osim grobnica u stenama, na kraju
lokaliteta donekle ukopana u zemlju izviruje Zoroastijska kula (Ka'ba-ye Zartosht), svetilište iz VI veka
pre naše ere.
Zoroastrizam je najstarija monoteistička religija na svetu, nastala nekoliko vekova pre naše ere, starija od hrišćansta, islama, ali i judaizma. Njen vrhovni bog - Zoroaster (ili Zaratustra, u prevodu "čovek koji jaše zlatnu kamilu"), odeven u dugu belu odoru, sa brkovima i dugom bradom, neobično podseća na kasnije predstave Isusa Hrista. Sličnosti ovde ne prestaju, te na primer za vreme persijske / iranske, zoroastrijske Nove godine, 21. marta svake godine, između ostalih običaj je da se sadi mlada pšenica i u šareno farbaju jaja. Poznato?
Zoroastrizam je najstarija monoteistička religija na svetu, nastala nekoliko vekova pre naše ere, starija od hrišćansta, islama, ali i judaizma. Njen vrhovni bog - Zoroaster (ili Zaratustra, u prevodu "čovek koji jaše zlatnu kamilu"), odeven u dugu belu odoru, sa brkovima i dugom bradom, neobično podseća na kasnije predstave Isusa Hrista. Sličnosti ovde ne prestaju, te na primer za vreme persijske / iranske, zoroastrijske Nove godine, 21. marta svake godine, između ostalih običaj je da se sadi mlada pšenica i u šareno farbaju jaja. Poznato?
Sa druge strane autoputa u odnosu na Nakše Rostam, u stenama Nakše Radžaba (Naqsh-e Rajab) svoja
obličja uklesali su kasniji persijski carevi dinastije Sasanida. Jedan od
najčuvenijih reljefa ovog perioda ikada - „Šapurova parada“ predstavlja pobedu
cara Šapura I nad Rimljanima (III vek), sa carevima Valerijanom i Filipom
Arabljaninom koji pred njim kleče i mole za milost. Osim slika Persepolisa,
ovaj reljef može se pronaći u gotovo svim enciklopedijama istorije umetnosti
starog sveta.
Nakše Radžab / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Nakše Rostam, grobnice ahemenidskih careva i zoroastrijska kula / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Nakše Rostam, grobnice persijskih careva i skoro hiljadu godina mlađi reljef Šapura I (desno) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Pasargad
77 km severno od Persepolisa nalazi se Pasargad (Pasargadae), arheološki ostaci treće
najvažnije prestonice antičkih, persijskih careva. Ostaci zoroastijske kule,
palate i kanala za navodnjavanje jedne od 9 čuvenih persijskih bašti, leže
rasprostrti po pustoj poljani iranskog platoa, kao rezultat vladavine prvog
velikog cara antičke Persije - Kira Velikog. Najznačajnije i najočuvanije
zdanje Pasargada njegov je jednostavni Kirov mauzolej
iz VI veka pre naše ere, koji je vekovima bio inspiracija mnogim arhitektama
širom sveta, a na našim prostorima - Ivanu Meštroviću za Spomenik neznanom
junaku, na Avali.
Pasargad (UNESCO), Mauzolej Kira Velikog (inspiracija Ivanu Meštroviću za Grob neznanog junaka na Avali) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Još o Iranu:
Nema komentara:
Objavi komentar