*Tekst i fotografije na blogu deo su publikovanog teksta o Japanu, zaštićeni Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik RS, br. 104/2009 i 99/2011.
-
*The text and photographs on the blog are parts of the published article on Japan, protected by copyright and related rights: Official Gazette of the Republic of Serbia, Nos. 104/2009 and 99/2011.-
UMETNOST PUTOVANJA zahvaljuje se: kompaniji Japan Experience (sa sedištem u Londonu) najvećem svetskom sajtu o putovanju u Japan, Japan Rail (Japanskim železnicama), Nishimuraya Honkan, Kinosaki Onsen (jednom od TOP 10 japanskih onsena), kompaniji Voyagin - vodećem turističkom sajtu za putovanje na Daleki istok, i aviokompaniji Turkish Airlines, koji su marketinški pomogli 17-dnevno putovanje Japanom.
-
The
ART of TRAVEL would like to thank: Japan Experience - the world leading site
on traveling to Japan (London office), Japan Rail (Shinkansen bullet trains), Voyagin (the
leading web site on traveling to East Asia), Nishimuraya Honkan - one of
the TOP 10 Japanese onsen and the Turkish Airlines, for providing the 17-day journey to Japan.
Svi postovi o JAPANU:
Japan Rail (JR) Pass / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Šinkansen vozovi / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Tokyo Station, centralna stanica šinkansen vozova u Tokiju (peroni za šinkansen nalaze se na poslednjem spratu stanice) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
"Kako se zove japanski brzi voz?" "To-šiba-k'o-ludo!",
bila je jedna od poznatijih, šaljivih dečijih pitalica krajem 70-tih godina
prošlog veka... U oktobru 1964, u Japanu je u promet
pušten prvi super-brzi voz na svetu ("voz metak" - the bullet train), na Tōkaidō
liniji. Relaciju dužine 515 km između dva najveća grada u zemlji - Tokija i Osake, prelazi za 2,5 - 3 sata (u zavisnosti od broja stanica na koje se usput zaustavlja). U
prevodu sa japanskog, reč "šinkansen" ima prilično jednostavno značenje -
"nova linija voza". Ni nalik nečem pompeznom, već skromno,
kao i sami Japanci.
Iako odavno više nisu jedini najbrži na svetu, a međugradski autobusi su takođe izuzetno čisti i tačni, i danas se između gradova Japanom najbrže, najlakše i najinteresantnije putuje
čuvenim, prvim super-brzim vozovima na svetu, u vlasništvu Japanskih železnica (JR - Japan Rail). Nakon posete Japanu, slažem se sa mišljenjem većine turista da obilazak "Zemlje brzih vozova" zaista ne bi bio kompletan bez vožnje šinkansenom. Sledite 126 miliona Japanaca koji to svakodnevno čine, na uštrb automobilskog saobraćaja koji je iznenađujuće mali. Zvuči neverovatno da u 39-milionskom Tokiju na najprometnijim ulicama ima barem tri puta manje vozila nego u na primer 1,5-milionskom Beogradu! I vazduh je mnogo čistiji. Jedan inostrani novinar rekao je: "Nasuprot SAD-u, zemlji automobila, Japan je zemlja vozova".
Ukoliko put i rutu planirate unapred, kupovinom propusnice Japanskih železnica za strance - JR
Pass vožnja ovim vozovima brzinom od 270 - 300
km/h veoma se isplati. Šinkansen vozovi povezuju najveće gradove na ostrvu koji spadaju u TOP 5 turističke posećenosti, i najbolja su opcija za brzo i sigurno putovanje između njih (Tokio - Kjoto - Osaka - Hirošima, itd). Takođe, stanice ovih vozova najčešće se nalaze u neposrednoj blizini centra grada, i odlično su povezane sa metro linijama (koje se najčešće nalaze sprat ili dva niže stanice šinkansena).
Vozne propusnice za Japanske železnice - JR Pass možete kupiti
online najviše dva meseca pre putovanja, najbolje preko veb stranica JR Pass - https://www.japan-rail-pass.com/. JR Pass možete naručiti u trajanju od 7, 14 ili 21 dan (datum početka birate sami). U ovom periodu možete se voziti neograničen broj puta, bez doplate za rezervaciju sedišta - skoro svim kompozicijama Japanskih železnica (JR - Japan Rail). Na centralnom ostrvu Honšu (Honshu), kompozicije koje ulaze u JR Pass su sledećih naziva: "Hikari", "Sakura" i "Kodama". Dodatne informacije možete pogledati i karte naručiti na:
JR Pass - https://www.japan-rail-pass.com/
JR Pass - https://www.japan-rail-pass.com/
(Link za kupovinu JR Pass možete pronaći i Home page bloga)
Prilikom online kupovine propusnice JR Pass - https://www.japan-rail-pass.com/, potrebno je da popunite osnovne podatke - ime i prezime (iz pasoša), datum rođenja i broj pasoša. Nakon plaćanja (platnom karticom), vaš vaučer za JR Pass stići će na kućnu adresu u roku od par dana, posredstvom kompanije Fedex. Po dolasku u Japan, vaučer možete odmah zameniti za kartu u bilo kojoj Japan Rail poslovnici (na Međunarodnom aerodromu Narita, većim metro stanicama u Tokiju, itd), naznačivši datum koji želite da bude početak. Ukoliko JR Pass kupite preko agencije Japan Experience, uz vaučer ćete dobiti i mapu vozova i brošuru sa detaljnim informacijama o tome gde i kako putovati vozom, gde presesti, itd. Od nedavno, JR Pass je uz pokazivanje pasoša moguće kupiti i u Japanu.
Šinkansen vozovi centralnog ostrva Honšu: "Nozomi" i "Mizuho" (kao i Sanyo i Kyushu, na istoimenom ostrvu), nisu uključeni u JR Pass. Od ostalih se razlikuju po tome što staju samo na nekoliko stanica i time na destinaciju stižu pre drugih (na većini relacija, razlika je neznatna). Pojedinačne karte za Nozomi i Mizuho su skuplje. Pri planiranju vožnje, vodite računa da slučajno ne pogrešite i uđete u neki od ovih vozova (mahom staju na istim peronima kao i ostali šinkansen vozovi), jer ćete morati da ih doplatite. Osim ovih vozova, postoje i najnoviji modeli tipa Maglev koji jure skoro brzinom komercijalnih aviona (do 600 km/h). Ni oni nisu uključeni u JR Pass.
U vagonu šinkansen voza, bez rezervacije sedišta / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Oznaka sedišta u šinkansenu / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Prilikom online kupovine propusnice JR Pass - https://www.japan-rail-pass.com/, potrebno je da popunite osnovne podatke - ime i prezime (iz pasoša), datum rođenja i broj pasoša. Nakon plaćanja (platnom karticom), vaš vaučer za JR Pass stići će na kućnu adresu u roku od par dana, posredstvom kompanije Fedex. Po dolasku u Japan, vaučer možete odmah zameniti za kartu u bilo kojoj Japan Rail poslovnici (na Međunarodnom aerodromu Narita, većim metro stanicama u Tokiju, itd), naznačivši datum koji želite da bude početak. Ukoliko JR Pass kupite preko agencije Japan Experience, uz vaučer ćete dobiti i mapu vozova i brošuru sa detaljnim informacijama o tome gde i kako putovati vozom, gde presesti, itd. Od nedavno, JR Pass je uz pokazivanje pasoša moguće kupiti i u Japanu.
Šinkansen vozovi centralnog ostrva Honšu: "Nozomi" i "Mizuho" (kao i Sanyo i Kyushu, na istoimenom ostrvu), nisu uključeni u JR Pass. Od ostalih se razlikuju po tome što staju samo na nekoliko stanica i time na destinaciju stižu pre drugih (na većini relacija, razlika je neznatna). Pojedinačne karte za Nozomi i Mizuho su skuplje. Pri planiranju vožnje, vodite računa da slučajno ne pogrešite i uđete u neki od ovih vozova (mahom staju na istim peronima kao i ostali šinkansen vozovi), jer ćete morati da ih doplatite. Osim ovih vozova, postoje i najnoviji modeli tipa Maglev koji jure skoro brzinom komercijalnih aviona (do 600 km/h). Ni oni nisu uključeni u JR Pass.
JR Pass vaučer JR Pass - https://www.japan-rail-pass.com/ sa dodatnim brošurama, mapom i redom vožnje / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Na centralnom japanskom ostrvu Honšu, postoji 4 glavne linije šinkansen vozova:
1) Linija JR Central: Tokyo - Osaka, nosi naziv Tōkaidō Line;
1) Linija JR Central: Tokyo - Osaka, nosi naziv Tōkaidō Line;
2) Linija JR West: Osaka - (Hiroshima) - Hakata (na južnom ostrvu Fukuoka), nosi naziv Sanyō Line;
3a) Već postojeća linija Tokyo - Nagano (u kojem su 1998. održane Zimske Olimpijske igre), 2015. godine produžena je jednim krakom do mesta Kanazave (Kanazawa), na obali Japanskog mora: http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/07/japan-kanazava-kanazawa.html. Za nešto manje od 3 sata, spaja ovo sve popularnije turističko mesto sa prestonicom prolazeći kroz Japanske Alpe duž nekoliko kilometarski dugih tunela; 3b) U isto vreme, drugi krak ove linije se Nagana odvaja ka severu, i vozi do mesta Nigata.
4) Linija Hokkaido Shinkansen koja od Tokija, preko Fukušime (Fukushima) vozi na sever, ka ostrvu Hokaido (Hokkaido) do mesta Shin-Hakodate Hokuto, nakon čega morate da presednete za regionalni voz za prestonicu ostrva - Sapporo ("Shin" na japanskom znači "grad", te ćete putujući zemljom ovaj prefiks u nazivima često susretati). Hokkaido šinkansen prepoznaćete na stanici jer je ofarban zelenom bojom.
Za obilazak Japana, najveći broj stranih turista najčešće koristi pre dve linije. Na našem putu po Japanu, prošli smo prve tri.
Mnogobrojna obaveštenja na stanici, u vezi vrste voza, perona polaska, itd / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Šinkansen / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Šinkansen / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Svi šinkansen vozovi sa liste koju pokriva JR Pass na ostrvu Honšu, kreću se skoro istom prosečnom brzinom (270 - 300 km/h). Jedina razlika je u broju stanica na koje staju. U tom smislu, vozovi oznake "Hikari" na destinaciju stižu najbrže jer staju samo na najvažnijim stanicama. Njih ima i najviše. Nakon njih slede "Sakura" i "Kodama" koji staju na skoro svim stanicama između Tokija i Osake (Linija Tokaido), te na primer umesto za 2,5 sata - kao Hikari, od Tokija do Osake (515 km) stižu pola sata kasnije, za 3 sata. Ovo pravilo međutim ne važi i za na primer rutu Osaka - Hirošima (Sanyo Line), gde "Kodama" i "Sakura" destinaciju od 306 km prelaze za isto vreme kao i "Hikari" (1,5 sat) jer se usput zaustavljaju na istim stanicama (njih 5 - 6).
Šinkansen vozovi (i svi ostali, u Japanu) na stanicu stižu i sa stanice polaze tačno u minut, osim u slučaju nepredviđenih situacija od kojih su dve najčešće: zemljotres ili samoubistvo bacanjem na šine (vidi: http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/05/japan-osnovne-informacije-ili-sta-treba.html). Ukoliko zakasnite na željeni voz, sa JR Pass moguće je ući u skoro svaki naredni voz za istu destinaciju (osim već pomenutih Nozomi i Mizuho vozova), jer najčešće na istoj liniji saobraćaju na svakih deset minuta do pola sata.
Toalet na dugmiće (levo, za otvaranje i zatvaranje polukružnih vrata), u jednom od regionalnih vozova Japana / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Sa propusnicom JR Pass, nije potrebna dodatna rezervacija voza - JR Pass važi samo za vagone označene sa: Non-reserved. Nosioci propusnice JR Pass samo treba da neposredno pre dolaska voza pogledaju obaveštenje o tome koji brojevi vagona su "Non-reserved" i stanu u red za njih. Ipak, ukoliko to želite i ako procenite da je velika gužva, na stanici možete pribaviti i dodatnu rezervaciju sedišta, sa JR Pass bez dodatne nadoknade. Većina turista to ne čini jer u svakoj kompoziciji šinkansena (i svih ostalih japanskih vozova), uvek postoje vagoni sa rezervisanim sedištima, i oni bez. Samo jednom na putu, desilo nam se da je šinkansen bio pun i da iako smo tokom vožnje imali sedišta (što je obavezno), nismo uspeli da sednemo zajedno.
Jedini JR voz za koji obavezno morate imati rezervaciju je NEX (Narita Express), voz koji direktno vozi od stanica Ueno, Tokyo Station, Shinjuku i Shibuya (u centru Tokija), do sva tri terminala aerodroma Narita International Airport (i obratno). Čak i ako u vagonu nije gužva, za putovanje ovim vozom MORATE imati rezervaciju, te dođite na stanicu 20-ak minuta ranije kako bi pronašli JR poslovnicu i uz vaš JR Pass uzeli rezervacije mesta (besplatno).
Jedini JR voz za koji obavezno morate imati rezervaciju je NEX (Narita Express), voz koji direktno vozi od stanica Ueno, Tokyo Station, Shinjuku i Shibuya (u centru Tokija), do sva tri terminala aerodroma Narita International Airport (i obratno). Čak i ako u vagonu nije gužva, za putovanje ovim vozom MORATE imati rezervaciju, te dođite na stanicu 20-ak minuta ranije kako bi pronašli JR poslovnicu i uz vaš JR Pass uzeli rezervacije mesta (besplatno).
NEX - obaveštenje u vozu o tome gde se trenutno nalazite / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
KAKO IZABRATI VOZ / VAGON
Kompozicije šinkansena najčešće imaju 7 ili 14 vagona. Sa JR Pass, morate izabrati da na peronu stanete u red za neki od vagona bez rezervacije sedišta (Non-reserved). Vagoni bez rezervacije su najčešće 3 - 5, ili 3 - 7 (kod veće kompozicije voza).
Obaveštenja o tome za koji vagon na peronu čekate red, nalaze se ispisana masnom farbom na pločniku duž čitavog perona - za svaki vagon pojedinačno (sa opcijama za kompozicije: 1 - 7 i 1- 14 vagona). Voz se zaustavlja tačno na označenom mestu gde putnici izađu iz voza, a potom oni sa stanice uđu, za šta je potrebno oko 3 minuta. Nakon toga, vrata se zatvaraju i tačno u minut predviđenog vremena voz polazi dalje, u roku od par minuta ponovno dostigavši brzinu od oko 300 km/h. Na opterećenijim linijama (Tokio - Osaka, na primer), šinkansen vozovi polaze na svakih desetak minuta i sve funkcioniše kao sat.
Obaveštenja o tome za koji vagon na peronu čekate red, nalaze se ispisana masnom farbom na pločniku duž čitavog perona - za svaki vagon pojedinačno (sa opcijama za kompozicije: 1 - 7 i 1- 14 vagona). Voz se zaustavlja tačno na označenom mestu gde putnici izađu iz voza, a potom oni sa stanice uđu, za šta je potrebno oko 3 minuta. Nakon toga, vrata se zatvaraju i tačno u minut predviđenog vremena voz polazi dalje, u roku od par minuta ponovno dostigavši brzinu od oko 300 km/h. Na opterećenijim linijama (Tokio - Osaka, na primer), šinkansen vozovi polaze na svakih desetak minuta i sve funkcioniše kao sat.
Osim na pločniku, obaveštenje o vagonima bez i sa rezervacijom postoje i na samom vagonu, koje možete pročitati kad voz pristigne u stanicu. Takođe, na displeju na kojem se na peronu najavljuje dolazak vozova, osim naziva kompozicije (na pr. Hikari), sata i minuta kada polazi, nalazi se i informacija koji brojevi vagona su: Non-reserved. Na displeju, sačekajte da prođe kajron na japanskom (koji najduže traje) i informacija će na kratko biti postavljena i na engleskom.
Nakon obaveštenja o narednom vozu na japanskom (na peronu stanice)... / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Obaveštenje na japanskom na vozu koji je upravo pristigao, prvo na japanskom a zatim na engleskom / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Unutar šinkansen vozova, sedišta u vagonima bez rezervacije organizovana su na način da ih u svakom redu ima 3 + 2 (u onim sa rezervacijom ih je 2 + 2). Na stočiću sedišta isped vašeg, nalazi se objašnjenje na kojem je napisano u kom broju vagona se nalazite, gde se u odnosu na vaše sedište nalazi toalet (nema u svakom vagonu), a gde kanta/mesto za otpatke (nema ih u svakom vagonu i inače su retkost u Japanu - filozofija ove zemlje bez đubreta na ulici je da svako svoje đubre treba da ponese sa sobom i baci ga kod kuće, a ne da drugi skupljaju za njim).
Na stočiću sedišta ispred vašeg nalazi se i obaveštenje o tome koliko konduktera/kondukterki/stjuardesa opslužuje voz, i u kom vagonu se nalaze. Dodatno, postoji i obaveštenje o tome koliko kilograma može da podnese vaš stočić, sa kojeg čitate ove informacije!
Osim "avionskih" sedišta, šinkansen ima i "avionsku" uslugu. Kod stjuardese voza koja sa pokretnim kolicima prolazi kroz vagone možete kupiti kafu, čaj ili neko drugo piće, sendviče, kolačiće, keks i slično.
Pre ulaska u svaki vagon, i kondukter/kondukterka, kao i stjuardesa, nakloniće se putnicima. Pri izlasku iz vagona, okrenuće se unazad ka vagonu i učiniti isto. I tako u svakom narednom. Ukoliko u vozu ostanete dovoljno dugo, videćete da će i u povratku unazad iz poslednjeg vagona, činiti isto. Ljubaznost i poštovanje prema svakome, bez obzira na status, duboko je ukorenjeno u japansko vaspitanje.
ZANIMLJIVOSTI
"The East Eye" ("Istočno oko") naziv je specijalnog sistema instaliranog u šine japanskih šinkansen vozova, koji registruje podrhtavanje tla i nakon najviše minut i po od početka zemljotresa automatski zaustavlja vozove. Tokom poslednjeg katastrofalnog zemljotresa u Fukušimi, 11. marta 2011. magnitude od čak 9 stepeni Rihterove skale, ni jedan voz u Japanu nije iskočio iz šina.
Na stočiću sedišta ispred vašeg nalazi se i obaveštenje o tome koliko konduktera/kondukterki/stjuardesa opslužuje voz, i u kom vagonu se nalaze. Dodatno, postoji i obaveštenje o tome koliko kilograma može da podnese vaš stočić, sa kojeg čitate ove informacije!
Osim "avionskih" sedišta, šinkansen ima i "avionsku" uslugu. Kod stjuardese voza koja sa pokretnim kolicima prolazi kroz vagone možete kupiti kafu, čaj ili neko drugo piće, sendviče, kolačiće, keks i slično.
Pre ulaska u svaki vagon, i kondukter/kondukterka, kao i stjuardesa, nakloniće se putnicima. Pri izlasku iz vagona, okrenuće se unazad ka vagonu i učiniti isto. I tako u svakom narednom. Ukoliko u vozu ostanete dovoljno dugo, videćete da će i u povratku unazad iz poslednjeg vagona, činiti isto. Ljubaznost i poštovanje prema svakome, bez obzira na status, duboko je ukorenjeno u japansko vaspitanje.
Šinkansen vozovi / domaćice voza, stjuardese u vagonima na kolicima prodaju kafu i čaj, piće, sendviče, keks, i slično / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Šinkansen vozovi / obaveštenje o svemu što bi u vozu moglo da vas zanima, na stočiću sedišta ispred vašeg / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Šinkansen vozovi / kondukterka voza naklanja se putnicima svaki put kada uđe u vagon, i na kraju kada izlazi / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
ZANIMLJIVOSTI
"The East Eye" ("Istočno oko") naziv je specijalnog sistema instaliranog u šine japanskih šinkansen vozova, koji registruje podrhtavanje tla i nakon najviše minut i po od početka zemljotresa automatski zaustavlja vozove. Tokom poslednjeg katastrofalnog zemljotresa u Fukušimi, 11. marta 2011. magnitude od čak 9 stepeni Rihterove skale, ni jedan voz u Japanu nije iskočio iz šina.
„Teatar šinkansen“ naziv je svojevrsne „predstave“
koja se odvija tokom samo 7 minuta na poslednjoj/prvoj stanici železnice. Ovo vreme je naime potrebno ljudima
zaduženim da kompletno očiste unutrašnjost vagona šinkansen vozova, od momenta kada se voz zaustavi na krajnjoj destinaciji i putnici izađu, do ponovnog ukrcavanja putnika za polazak vozova na narednu
destinaciju. Mnogi inostrani državnici u poseti Japanu, kao i poznate
ličnosti navodno su dolazili da posmatraju ovu „predstavu“.
"Teatar šinkansen" na Tokyo Station / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
"Teatar šinkansen" na Tokyo Station / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Pri planiranju puta, proučite opcije na veb
stranicama Hyperdia. Na njima možete dobiti sve informacije o redu vožnje - svih vozova u Japanu i o usputnim stanicama, prostim ukucavanjem polazne i poslednje
stanice:
http://www.hyperdia.com/en/
U koliko imate JR Pass, nakon ukucavanja početne i krajnje stanice, i okvirnog sata putovanja, OBAVEZNO u pretraživaču kliknite na "More option", i otkliknite ponuđene opcije: Private Railway (privatne železnice), Nozomi/Mizuho, Hayabusa Shinkansen (vozove Nozomi i Mizuho) i noćne vozove (Sleeper Express / Sleeper Limited Express), kako biste dobili samo red vožnje vozova koje pokriva JR Pass.
http://www.hyperdia.com/en/
U koliko imate JR Pass, nakon ukucavanja početne i krajnje stanice, i okvirnog sata putovanja, OBAVEZNO u pretraživaču kliknite na "More option", i otkliknite ponuđene opcije: Private Railway (privatne železnice), Nozomi/Mizuho, Hayabusa Shinkansen (vozove Nozomi i Mizuho) i noćne vozove (Sleeper Express / Sleeper Limited Express), kako biste dobili samo red vožnje vozova koje pokriva JR Pass.
Jedna od najmodernijih železničkih stanica u Japanu, Kyoto Station / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Železnička/metro stanica u Tokiju i poslovnica JR železnica / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
REGIONALNI / LOKALNI VOZOVI
Osim šinkansen super-brzih vozova, i svi ostali vozovi u Japanu - regionalni i lokalni
izuzetno su čisti, polaze i stižu na destinaciju tačno u minut. Ako su u
vlasništvu Japanskih železnica (JR), svakim od njih vozićete se potpuno
besplatno uz JR Pass.
Evo nekoliko primera regionalnih / lokalnih vozova koje turisti u obilasku Japana najčešće koriste, a za koje možete besplatno koristiti vaš JR Pass:
- Izlet iz Tokija do mesta Nikko (UNESCO): lokalni JR voz (Nikko Line) od mesta Utsunomiya do mesta Nikko (uz JR Pass, prethodno ćete do mesta Utsunomiya stići šinkansenom iz Tokija): http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/07/japan-nikko-najcuveniji-kompleks-hramova.html;
- Regionalni JR voz: Nagoya - Takayama "Hida Ltd. Express" (ova ruta inače važi za jednu od najlepših u Japanu, jer dvočasovni uspon na Japanske Alpe prati predivnu tirkiznu planinsku reku Hidu, kroz slikovita sela, šumu i snežne vrhove planina sve do kraja maja - sve preporuke: http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/06/japan-japanski-alpi-japanese-alps.html. Do Nagoje (Nagoya) ćete sa JR Pass stići šinkansenom, iz Tokija/Kjota/Osake;
- Regionalni JR voz: Kjoto (Kyoto) - Kanazava (Kanazawa): http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/07/japan-kanazava-kanazawa.html;
- Lokalni JR voz Nara Line (iz Kjota za Naru);
- Regionalni JR voz (Kinosaki - Fukuchiyama): Kjoto (Kyoto) ili Osaka - Kinosaki Onsen (čuvena banja nadomak obale Japanskog mora: http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/05/japan-japanska-banja-onsen-kinosaki.html).
Stanica Shin-Kobe (Grad Kobe), danas zapadno predgrađe Osake / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Regionalni voz Kyoto - Fukuchiyama - Kinosaki Onsen / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
NEKE OD PRIVATNIH VOZNIH LINIJA koje turisti u poseti Japanu često koriste:
(Vožnja ovim regionalnim/lokalnim vozovima nije uključena u JR Pass, jer su u vlasništvu privatnih kompanija):
- Nankai Railways - privatna kompanija čiji vozovi imaju poseban sprat sa nekoliko perona, u okviru centralne železničke stanice Osake: Šin-Osaka (Shin-Osaka). Najjednostavniji su i najbolji način za jednodnevni izlet na svetu planinu Kojasan (Koya-san - UNESCO:
(Vožnja ovim regionalnim/lokalnim vozovima nije uključena u JR Pass, jer su u vlasništvu privatnih kompanija):
- Nankai Railways - privatna kompanija čiji vozovi imaju poseban sprat sa nekoliko perona, u okviru centralne železničke stanice Osake: Šin-Osaka (Shin-Osaka). Najjednostavniji su i najbolji način za jednodnevni izlet na svetu planinu Kojasan (Koya-san - UNESCO:
http://umetnostputovanja.blogspot.rs/2017/05/japan-sveta-planina-kojasan-koya-san.html). Postoji (kao i uvek) opcija da do Kojasana stignete sa JR (Japanskim železnicama), ali okolnim putem i sa tri presedanja, te ovu komplikovaniju opciju retko ko koristi, čak ni nosioci JR Pass.
Prednji delovi japanskih vozova često imaju na neobične "likove" / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved |
Svi postovi o JAPANU: