2016/07/13

ENGLESKA / London - Atrakcije: Železničke stanice


*Tekst i fotografije na blogu deo su publikovane knjige o Londonu (ISBN 978-86-7722-432-5), zaštićeni Zakonom o autorskim i srodnim pravima: Službeni glasnik RS, br. 104/2009 i 99/2011.
*The text and photographs on the blog are parts of the published book on London (ISBN 978-86-7722-432-5), protected by copyright and related rights: Official Gazette of the Republic of Serbia, Nos. 104/2009 and 99/2011.




Svi postovi o ENGLESKOJ:







Železnička stanica Padington (Paddington) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Železnička stanica Viktorija (Victoria) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Železnička stanica Kings Kros (King's Cross) - "Platforma 9 3/4" sa koje je Hari Poter (Harry Potter) ušao u Hogwart Express / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved





Železničke stanice Londona


U samom Londonu i neposrednoj okolini koja pripada gradskom jezgru postoji čak 357 železničkih stanica. Nije ni čudo, s obzirom da su Englezi u XIX veku i izmislili železnicu. Njih 18 spada u železničke stanice od nacionalnog značaja (London Station Group), od kojih su neke internacionalne (voz koji kroz tunel ispod Lamanša vozi za Francusku i Belgiju, na primer).


Železničke stanice Londona spadaju u neke od obaveznih mesta prilikom razgledanja grada. Njihova starinska unutrašnjost sa staklenim krovovima, dekorisanim stubovima od kovanog gvožđa, starim satovima i arhitekturom uopšte, turistima u poseti Londonu može biti izuzetno zanimljiva. Paddington, Victoria, King’s Cross, London Bridge, Euston i Charing Cross, neke su od čak 18 starih, železničkih stanica u središtu Londona, sa kojih možete otputovati u bilo koji deo Velike Britanije. Sve osim jedne (stanica City Thameslink koja je izgrađena nedavno - 1988) sagrađene su u XIX veku, zbog čega iako redovno doterivane još uvek poseduju šarm prohujalih vremena (najstarija je London Bridge iz 1836, a najmlađa Old Street, iz 1901. godine). Najveće i najprometnije železničke stanice Londona su: Waterloo, Waterloo East, Euston, Liverpool Street, Paddington, St Pancras  i Kings Cross. 




Železnička stanica Padington (Paddington) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Železnička stanica Paddington, čekiranje karata pre ulaska na peron / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Železnička stanica Merilebon (Marylebone) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved




Ako ih upitate, većina Engleza danas će reći da je izuzetno nezadovoljna time što zemlja u kojoj je železnica izmišljena već godinama ne ulaže u njenu modernizaciju. Iako vozovi izgledaju veoma pristojno i čisto, a polasci su tačni do u sekund, mnogima smeta što su ih prvo Japanci, a zatim Francuzi, Nemci, Španci, Kinezi, Italijani i drugi uveliko prešišali u izgradnji futurističkih kompozicija vozova koji jure 300 (i više) kilometara na sat.


Zbog toga, britanska vlada uveliko najavljuje obiman projekat rekonstrukcije železnice, koji bi trebalo da na ostrvske šine uvede vozove budućnosti najkasnije za oko 20 godina. Do tada, i bez „brzih pruga“, britanski vozovi su prilično brzi i pouzdani (oko 100 - 120 km/h), i definitivno najbolji i najlakši način da iz centra Londona otputujete do gotovo bilo kog dela zemlje.  


Zbog ove činjenice, karte za voz nisu naročito jeftine ako ih kupujete na licu mesta. Ipak, ukoliko unapred znate kada ćete putovati (do tri meseca unapred), preko internet stranica: www.trainline.com karte možete kupiti platnom karticom po višestruko nižim cenama. Na primer, povratna karta od Londona do Oksforda kupljena na licu mesta može dostići i £ 100, dok ona kupljena tri meseca unapred i preko dotičnih web stranica, može da košta samo £ 15 (deca mlađa od 15 godina ostvaruju 50 % popusta na sve karte kupljene preko ovih veb stranica).



 
Ulaz u Železničku stanicu Liverpul strit (Liverpool Street) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Železnička stanica Liverpul strit (Liverpool Street) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Čekaonica na Železničkoj stanici Paddington / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved




Železnička stanica King’s Cross (St. Pancras)

Železnička stanica Kings Kros, najčuvenija je i najveća u Londonu. Za nju su vezane mnoge priče i legende, i snimljeni filmovi...

Stanica se nalazi u neposrednoj blizini rečice Flit (Fleet), koja danas protiče ispod Londona, na mestu na kojem se 61. godine naše ere, odigrala bitka presudna za budućnost Britanije između keltske kraljice Budike (Boudica ili Boadicea) na strani starosedelaca, i rimskog generala Kaja Setonija Paulina (Caius Suetonius Paulinus). Za Budiku, to je bila i poslednja bitka, s obzirom da je u njoj izgubila i potom sama sebi oduzela život. Priča se da antička grobnica pronađena ispod današnje stanice King’s Cross, ustvari pripada njoj.


Stanica Kings Kros (King’s Cross) sagrađena je 1868. godine, kao jedna od nekoliko prvih, londonskih železničkih stanica. I danas, ovo zdanje važi za jedno od arhitektonski najlepših na svetu - njena staklena, krovna konstrukcija bila je u vreme otvaranja najveća te vrste na svetu. Iako je 1960-tih postojala odluka da se stanica sruši, uspela je da izbegne zlu sudbinu i pre desetak godina u par navrata je renovirana. Sam naziv stanice potiče od statue kralja Džordža III, koja je u blizini današnje stanice bila postavljena do 1845. godine. Naknadno je uklonjena, ali je naziv ostao.








Železnička/metro stanica Kings Kros (King's Cross) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Međunarodna železnička stanica Kings Kros (King's Cross - St Pancras) / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved





 Jedna od najvećih, centralno lociranih železničkih stanica Londona ujedno je i najveće čvorište podzemne železnice: King’s Cross - St. Pancras. Čak šest linija londonskog metroa prolazi ispod nje. Preko puta, kao deo istog kompleksa nalazi se još jedna, internacionalna Železnička stanica St. Pancras International, sa čijih 15 perona vozovi polaze put severnih i južnih delova zemlje, kao i vozovi kompanije Eurostar, koji kroz tunel ispod Lamanša putuju za Pariz / Brisel. 

Tokom leta 2012, za vreme Olimpijskih igara u Londonu stanica King’s Cross bila je početna stanica brzog voza „Olympic Javelin Service“, koji je od centra Londona do Olimpijskog sela u predgrađu turiste prevozio za samo 7 minuta.

Stanica King’s Cross široj publici možda je najpoznatija iz prvog filma serijala o Hari Poteru – „Harry Potter and the Philosopher’s Stone“, kada je prostor između perona 4 i 5 „proglašen“ peronom „9 i tri četvrtine“ („Platform 9 ¾“). Sa ovog perona, ka magičnom svetu polazio je izmišljeni voz „Hogwarts Express“. 

U samoj stanici, na prizemnom nivou postoji mesto gde se ispred „Perona 9 ¾“ često formira red za fotografisanje. Prepoznaćete ga po metalnim kolicima za prtljag koja „nestaju“ u zidu od opeke, na isti način na koji je Hari Poter „nestao“ ušavši u drugu dimenziju i svet.


Metro i železnička stanica King’s Cross: 
Nadzemna međugradska železnica, i linije metroa: Piccadilly Line, Victoria Line, Northern Line, Circle Line, Metropolitan Line, Hammersmith & City / www.visitkingscross.com

 
 


 
Železnička stanica Kings Kros (King's Cross) - "Platforma 9 3/4" sa koje je Hari Poter (Harry Potter) ušao u Hogwart Express / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Železnička stanica Kings Kros (King's Cross), "Javelin train" ("Voz - koplje", aluzija na atletsku disciplinu i brzinu bačenog koplja) koji je 2012. prevozio putnike od centra do Olimpijskog sela / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved







Spisak londonskih železničkih stanica, u koje delove zemlje i do kojeg od 4 londonska aerodroma saobraćaju:


- Blackfriars / otvorena 1886 (London Gatwick Airport, London Luton Airport / Wimbledon, Sutton / Bedford – Brighton);
- City Thameslink / iz 1988 (London Gatwick Airport, London Luton Airport / Bedfrod - Brighton);
- Cannon Street / iz 1866 (povezuje London sa jugoistočnim krajem Engleske: Kent i East Sussex);
- Charing Cross / iz 1864 (isto kao Cannon Street: povezuje London i jugoistočni deo Engleske);
- Euston / iz 1837 (West Coast Main Line - povezuje London sa najvažnijim centralnim i severnim delovima zemlje: Liverpul, Mančester, Glazgov i Edinburg);
- Frenchurch Street / iz 1841 (povezuje London i Essex: Southend-on-Sea);
- Kings Cross / 1852 (London – Leeds, York, Durham, Newcastle, Edinbourgh);
- Liverpool Street / 1874 (Stansted Airport / povezuje London sa istočnim delom Engleske: Essex, Bedfordshire, delove Cambridgeshire i Hertfordshire, Norfolk, Suffolk);
- London Bridge / 1836 (Kent, East Sussex, London Gatwick Airport);
- Marylebone / 1899 (Stratford-upon-Avon, Birmingham);
- Moorgate / 1865 (Hertfordshire);
- Old Street / 1901 (Hertfordshire);
- Paddington / 1854 (London Heathrow Airport / Great Western Main Line: Reading, Bath, Bristol / Oxford);
- St Pancras / 1868 (London Gatwick Airport / London Luton Airport / Kent / Midland Main Line: Bedford, Nottingham, Derby, Chesterfield, Leeds);
- Vauxhall / 1848 (Jugoistočna i jugozapadna Engleska: Bristol, Gloucestershire, Somerset, Dorset, Wiltshire, Devon, Cornwall);
- Victoria / 1862 (London Getwick Airport / Kent, Sussex);
- Waterloo / 1848 (Jugozapadna Engleska);
- Waterloo East / 1869 (Kent, East Sussex).




 
Železnička stanica Viktorija (Victoria), "Stansted Express", voz koji saobraća između stanice i Aerodroma Stansted / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved
Unutrašnjost britanskih vozova / Photo: Ivana Dukčević © All rights reserved